GRUODŽIO
25-OSIOS DIENOS KALĖDŲ KRITIKA
1.
Gruodžio 25-oji – pagoniška saulės šventė!
Daugelis evangelikų
(deja, ir nemaža dalis
nesinagoginių mesijinių žydų, kurie praktiškai yra tie patys evangelikai, tik
pritaikę savo neoprotestantizmui hebrajišką terminologiją) tvirtina, neva tradicinės Kalėdos yra pasiskolintos iš
pagonių saulėgrįžos šventės. Šis tvirtinimas laikosi tebekurstoma
neapykanta Katalikų Bažnyčiai,
todėl yra daugiau emocinio pobūdžio nesigilinant į argumentų rimtumą:
(1)
Populiariausias yra Kalėdų siejimas su romėnų saturnalijomis. Be jų,
dar minima mitraizmo įtaka.
Mitraizmo apeigos tikrai primena krikščionių apeigas, tačiau
pats Mitra(s) ne pasiaukoja, bet aukoja jautį. Nors šios dievybės
kilmė persiška, yra duomenų, kad kalbamas
kultas buvo dirbtinai sukurtas Romoje karių elitui. Galbūt juo norėta
pasinaudoti ir kovoje su plintančia krikščionybe. Kai kuriais svarbiais
bruožais romėnų mitraizmas greičiau primena masoneriją. Svarbiausia yra
tai, kad Romoje mitraizmas buvo įvestas tik 1-ajame amžiuje, kada krikščionių
tikėjimas jau buvo gana paplitęs ir konkurencinis, tačiau 4-ajame
amžiuje romėnų mitraizmas užgeso. Visai
menkas pamatas įtarti jo įtaką iš judėjiško abraominio tikėjimo
kilusiai religijai, o jei, kaip
manoma,
romėnų mitraizmas sukurtas dirbtinai kažkurioje Romos provincijoje, tai
spėjama įtaka buvo nebent priešinga.
Todėl reikia ištirti, kurie kulto elementai yra persiškos kilmės,
o kurie atsirado būtent pamėgdžiojant krikščionių praktiką. Nei
krikščionybės priešai, nei jiems noriai pritariantys evangeliniai
draugai apie tai net nepamąsto. Todėl kalbėdami
apie mitraizmą oponentai turi konkrečiai įrodyti, kurie mitraizmo
elementai, kaip, kada ir kodėl neva prasiskverbė į krikščionybę.
Neparodžius neabejotinai aiškaus kelio, tušti samprotavimai apie panašumus
pakimba ore.
Kas dėl saturnalijų, tai tikrai autentiška saulėgrįžos šventė. Tačiau
juk žiemos saulėgrįža
tęsiasi nuo gruodžio 21 iki gruodžio 23 dienos. Gruodžio 23-oji būtent
ir buvo saturnalijų šventės PABAIGA Senovės Romoje. Tam, kad būtų išsaugota,
perimta ar perkeista pagonių saulėgrįžos šventė, ji turėjo būti švenčiama jei ne gruodžio 21,
tai bent gruodžio 23-ąją dieną, bet ne gruodžio 25-ąją be jokio ryšio
su ja. Gruodžio 25-oji neturi nieko bendra nei su žiemos saulėgrįža, nei su istorine pagonių romėnų švente!
Imperatorius
Aurelianas tikrai įvedė imperijoje Nenugalimos saulės (Solis invicti)
šventę, bet labai vėlai – tik 274 m., kada nauja nejudėjiška
ir nepagoniška religija svarbiausiais bruožais (tikėjimo pamatai, visi
kanoniniai tekstai, klasikinės apeigos) jau buvo susiformavusi (iš kur
tad čia rastis įtakai!) dar be jokio ryšio
su saulėgrįža. Nėra ir duomenų,
kad Aurelianas būtų nustatęs šiai šventei
gruodžio 25 d. datą. Yra tik vienintelis (!) 354 m. kalendorius, nurodantis lenktynes (CM,
Circenses missus ‘žaidynių potvarkis’ N.INVICTI
(Natale Invicti ‘Gimimas Nenugalimo[s Saulės]’) gruodžio 25
d. Tai lygiai gali būti
atsitiktinės antikrikščioniškos priemonės prieš Kalėdas liekana (S.E.
Hijmans). Tačiau jeigu ir pati ši data, neturinti jokio
ryšio nei su saulėgrįža, nei su saturnalijomis po gruodžio 23 dienos,
tikrai buvo Aureliano įvesta, tai 274 metais, kurie kaip sakyta, jau
nebegalėjo įtakoti jau susiformavusios krikščionybės, ji tegalėjo
būti paimta, priešingai, būtent iš krikščionių, kad pasiūlytų
savo pagonišką alternatyvą Kalėdoms. Tai tipiškas ideologinės kovos
reiškinys. Visa kita
prikurta ir neatitinka akivaizdaus krikščionių Bažnyčios
nesuinteresuotumo sieti savo tikėjimą su pagoniškomis praktikomis.
(2)
Kas dėl pagonybės elementų
krikščionybėje, jos prasiskverbė beveik į visas tradicines
krikščionių šventes „iš apačios“, t.y. iš liaudies papročių.
Vienus Bažnyčia drausdavo, kitus toleravo
folkloriškai sukrikščionintus, bet jie
išliko dėl pačių tikinčiųjų šimtamečių pagoniškų tradicijų, mentaliteto
ir tautosakinės atminties. Suprantama, kalendorinis
saulėgrįžos ir gruodžio 25 d. artumas
tam tikru laiku tam tikrose vietose galėjo būti parankus Bažnyčiai išstumti pagonių papročius, tačiau
būtent Chanukos, Šviesos šventės, 25-ojo skaičiaus sutapimas liudija, kad
judeokrikščioniškos iškilmės bent trimis amžiais yra senesnės už
Konstantino erą!
Vis dėlto neverta ignoruoti ir
kalendorinės „naujagimės saulės“ simbolikos, kada auganti rudens
tamsa pagaliau užleidžia vietą augančiai šviesai. Tai pakankamai
puiki simbolika tiek Chanukos šviesai, tiek Mesijo atėjimui. D-vas ne
atsitiktinai pašventino metų pradžią pirmąją pavasario mėnesio
nisano dieną.
(3)
Pirmieji krikščionys tikrai vadino Mesiją J-šūa‘ Tiesos
Saule, bet rėmėsi aiškiai nepagoniška pranašo Malachijo 4:2 (3:20)
alegorija. Šis alegorinis pavadinimas tačiau padėjo pagonybės dar neatsikračiusiam
ir dar nepakrikštytam imperatoriui Konstantinui 321 m. susieti savaitinę
saulės dieną – pirmąją , bet visai ne sekmąją
(septintąją) savaitės
dieną – su Kristaus prisikėlimu pagal Evangeliją ir tą
dieną atleisti nuo
tarnybos tarnautojus ir karius krikščionių labui, kad jie galėtų
dalyvauti Eucharistijoje (tai ir bus dažnose mėgėjų skrajutėse absurdiškai
minimas kažkoks Konstantino „įsakymas perkelti šeštadienį į sekmadienį“
(tarytum šeštadienis kada nors buvęs laisva diena Romos imperijoje!) Katalikų Bažnyčios nekentėjų žiniai, jokios Romos Katalikų Bažnyčios 321 m. dar nebūta, tačiau tas sekmadienis nuo pat persekiojimų laikų jau buvo krikščionių eucharistinio susirinkimo diena Romoje ir Aleksandrijoje, kad jie nebūtų susekti pagal bendrą su maištininkais žydais
būrimąsi per šabatus.
(4)
66 m., dar prieš Antrosios Šventyklos sugriovimo 70 m., Neronas išprovokavo
pirmus rimtus etninius konfliktus tarp žydų ir graikų Cezarėjoje, o
per Kvieto karą (115–117), kada daugelyje Romos provincijų sukilę žydai
ėmė griauti pagonių šventyklas, kruvinų etninių konfliktų tarp žydų
ir graikų aukomis tapo vos ne pusantro milijono žmonių iš abiejų pusių,
Kreta ir Kirenaika visai ištuštėjo. Suprantama, kad įsiliepsnojusi
graikų neapykanta ir pavertė žydus „visų žmonių priešais“ (1
Tes 2:15 tikriausiai to meto interpoliacija), nepaisant toliaregio
Pauliaus dar šešis dešimtmečius prieš tai darytų pastangų perspėti
išpuikusius romiėčius neniekinti žydų (Rom 11: 18). Po Bar Kochbos
sukilimo (130–134) žlugus kompaktiniam žydų gyvenimui savo šalyje
(per kovas su romėnais buvusi karalystė neteko arti pusės autochtonų),
tarp žydų išlikusi krikščionių mažuma, negalėdama viena apsiginti
nuo graikų, turėjo procentiškai pirmauti tarp visų pabėgėlių iš tėvynės,
kurioje neliko nė vieno krikščionių vyskupo žydo (plg. situaciją
dabartiniuose Sirijoje ir Irake), o buvęs genčių krikščionijos ryšys
su išnykusiu judeokrikščioniško tikėjimo centru su pagreičiu grimzdo
į užmarštį. Imta tapatinti su visa žydų tauta Evangelijoje
kritikuojamus „fariziejus ir sadukėjus“ (Jono Evangelijoje jie beveik
visur jau pakeisti apibendrinamuoju žodžiu „žydai“, bet vertimai į
kai kurias kalbas dar įvelia tariamą skirtumą tarp teksto sinonimų žydai
ir judėjai), o J-šūa‘ fariziejų vadams
(Mt 21:23) pasakytų žodžių
„Karalystė bus iš jūsų atimta ir perduota tautai, kuri duos vaisių“
(Mt 21:43) graikiškas vertimas ir etniškas perinterpretavimas padeda
formuotis būsimam teologiniam religinio antisemitizmo pagrindimui („D-važudžių
tauta“, 325 m., ir „Pakeitimo teorija“). Mesijas, Jo Motina ir
keliasdešimt mokinių stebuklingai tapo neva savo tautą pasmerkusiais ir
iš jos pasitraukusiais nebe žydais, naujos „pagoniškos“ D-vo tautos
nariais, o tūkstančiai Judėjoje (Apd 2:41, 4:4, 21:20) nuo
graikų peilių iš savo tėvynės pabėgusių žydų krikščionių
privalėjo būti kuo greičiau pamiršti (Eusebijaus „eretikai
ebionitai“), tarytum tokių ir neegzistuota.
Ar verta stebėtis, kad būtent šios naujos religijos reformatorius
Martynas Liuteris, kuriuo, kaip „išvaduotoju“ iš „Babelio
paleistuvės“, taip žavisi daugelis evangelikų, tapo jau rasinio
nacionalinio antisemitizmo pradininku, nubrėžusiu tolesnį
Vokietijos kelią pirma
į Herderio švietėjišką „renesansą“, o nuo ten jau ir į Vagnerį su
Hitleriu.
Visos I–IV a. įvykių sukurtos sąlygos
buvo labai palankios naujam krikščionių religijos pavidalui atitrūkti
nuo judėjiško ir prisitaikyti prie antikinio pagonių mentaliteto.
Iki gruodžio 25 d. datos įsitvirtinimo IV amžiuje, krikščionys
graikai ir romėnai siūlė savo naujai religijai įvairias teoriškai
sugalvotas Kristaus gimimo datas. Niekam nerūpėjo, kad nehelenizuoti
žydai niekad nešventė gimimo dienų, bet šventė tik Šventajame Rašte
nustatytas, su Šventykla susijusias šventes. Užtat daugelyje ST vietų
yra minimas pastojimas, asmens buvimas įsčiose,
o tai atspindėta ir atitinkamose Evangelijos vietose. Galbūt tai
daugiau Rytams būdingas žmogaus gyvenimo prasidėjimo suvokimas (pvz.,
Japonijoje asmens amžius skaičiuojamas 9 mėnesiais anksčiau už
gimimą), tačiau būtent Kristaus atveju tai itin svarbu tikint Įsikūnijimą.
Todėl Tiesos Saulės atėjimo šventimas logiškiau dera Įsikūnijimui
nei Gimimui. Bent abi reikšmės susilieja kartu, nes racionali „aristotelinė
logika“ svetima religinei semitų pasauliejautai.
(5)
Kadangi Kalėdų iškilmės prasideda per Kūčias po saulėlydžio,
tai rodo į žydų taisyklę pradėti visas šventes po ankstesnės
dienos saulėlydžio, nes pagal žydų kalendorių diena prasideda ne nuo
aušros, bet nuo prieš einančių sutemų.
2. Kristus negalėjo gimti žiemą, jis gimė rudenį!
Antrasis paplitęs kritikų teiginys yra tas, kad Viešpats Mesijas
negalėjo gimti žiemą gruodžio 25 d.
Imkime ir minutėlei tam pritarkime: tegu Jis negalėjo gimti ne vien gruodžio 25,
bet net ir kislevo 25 d., kuri pirmaisiais amžiais būdavo prieš
gruodžio 25, dažniausiai lapkrityje. Žiemos neigimas remiamas dviem
pamatinais argumentais:
a) žiemos metu nuo Jerūšaláimo (Jeruzalės)
iki Bēt Lčchemo (Betliejaus) dažnai sninga, niekas jokių avių lauke
negano;
b) koheno (šventyklos kunigo, mūsų gradacijomis – „vyskupo“)
Zecharijos (Zacharijo) tarnavimo Šventykloje laikas teko Avijos
(Abijos) „skyriui“ – t.y. buvo dar
karaliaus Davědo (Dovydo) burtų metimo keliu nustatyta eilė, o ji aštunta ketvirtojoje
pamainoje po Hakoco. Mat Davidas suskirstė visus kunigiškos Levio
genties, Mošė brolio kunigo Aharono palikuonių (tik pastarieji ir
buvo tikri kunigai, o kiti levitai buvo
tarsi diakonai) gimines į 24 skyrius (žr. 1 Metr 24:3–10 ir Lk 1:5), anuo metu, suprantama, skaičiuojant
nuo liturginių metų pradžios nisano 1 d. Tuo remdamiesi, Kalėdų kritikai paskirsto tas visas pamainas per
visus žydų kalendoriaus metų 12 mėnesių po dvi mėnesyje ir nustato, kad Viešpats
Mesijas galėjęs gimti bet kuriuo atveju tik rudenį, nuo elūlio
pabaigos iki chešvano pradžios, o tikriausiai – tišrio mėnesį
(saulės kalendoriuje tišris svyruoja tarp rugsėjo ir spalio
pabaigos). Tuomet lyg ir lengva paskaičiuoti, kada Zecharija
pradėjo ir kada baigė tarnystę Šventykloje (aštunta pamaina nuo
nisano 1-os bus tamūzo antroji pusė iki avo 1-os), kada jo žmona Elišava
(Eliševa, Elžbieta) buvo šeštame nėštumo mėnesyje (Lk 1:23–24,
36, o tai tevetas), kada gimė Jochananas Krikštytojas (dar plius trys
mėnesiai, o tai nisanas) ir kada gimė Pats Išganytojas (dar šeši
mėnesiai, o tai tišris), t.y. tarp rugsėjo pradžios iki spalio
pabaigos, kada avys dar ganomos laukuose.
– Problemiška yra tai, kad net jei visos pamainos tiksliai
užbaigdavo savo tarnystes iki kitų metų nisano 1-osios, kaip turėjo
būti keliamaisiais metais, turinčiais ne 12, bet 13 mėnesių, t.y.
dar antrąjį adarą gale? Ar paskutinės keturios pamainos turėjo
pakartotinai tarnauti dar vieną mėnesį?
(6)
Maža to, juk
dar Josefas Flavijus paliudijo, kad kiekviena pamaina tarnavo ne po
pusę mėnesio, bet tik aštuonias dienas nuo šabato iki kito šabato
imtinai
(Flavijus, Žydų senovė, VII kn., 14 sk., 7
poskyris). Tai reiškia, kad tai pačiai pamainai tekdavo
išeiti bent dukart per metus, o tokiu atveju nebelieka vilties, kad
pirmoji pamaina kiekvienais metais pradės tarnystę nuo nisano 1 d.,
nes toji nisano 1-oji galėjo būti ne vien šabatas, bet ir bet kuri
savaitės diena! Todėl galima galvoti tik apie pačią pradžią
karaliaus Davido laikais, kada pirmoji pamaina galbūt pradėjo tarnauti
per pirmąjį nisano šabatą, o galbūt tada tai ir buvo nisano 1-oji.
Tačiau juk nuo tada prasidėjusi praktika nutrūko dėl 598–539 m.
Babilonijos tremties. O žydams grįžus iš Babilonijos nelaisvės,
niekas nelaukė tos nisano 1-osios, bet kaip rašo Ezra, nuo
septintojo mėnesio pirmosios dienos buvo pradėta atnašauti VARDUI
deginamąsias aukas, nors VARDO Šventyklos pamatai dar nebuvo padėti
(1 Ezr 3:1–6). Atnašavimai buvo pagrindinė kohenų pareiga. Tai
reiškia, kad bent Antrosios Šventyklos laikotarpio kohenų tarnystė
startavo tišrio 1 d., per kalendorinius Naujuosius metus. Ar dabar
turime vėl skaičiuoti mėnesius iš naujo? Ne, nes juk paaiškėjo,
jog tai beprasmiška: pamainos aiškiai kartojosi viena po kitos ta
pačia tvarka metų metais, nepriklausomai nuo mėnesių ir nuo to, ar
jų 12, ar 13. Mes nežinome, kada išėjo tarnauti pirmoji pamaina tais
metais, kai Zecharijai teko smilkyti Šventovėje ir jam pasirodė
Gabrielis.
(7)
Bet
ir tai ne viskas! Per didžiąsias šventes – Pesachą, Šavū‘ōt
(Sekmines) ir Sukkōt (Palapines), kai piligrimai iš visur plaukė
į Šventyklą,
visų pamainų kunigai išeidavo tarnauti kartu. Skirtingai nuo karaliaus
Davido laikų, kada būta tik 24 Aharono palikuonių šeimų galvų,
apie eros pradžią jau būta vos ne 300 jų palikuonių, t.y.
apytikriai, tarkim, 300 : 24 = bent 12 privalėjusių tarnauti
Šventykloje kunigų kiekvienoje pamainoje, o tai daugiau nei reikia aštuonioms
dienoms. Atkreipkime dėmesį į Luko pastabą apie Zechariją: „...
pagal kunigų paprotį burtu teko jam įžengti į Viešpaties
Šventyklos vidų ir aukoti smilkalus“ (Lk 1:8–9)
[Turimas
galvoje paauksuotas smikalų altorius Šventyklos šventovėje. Jis
buvo, įėjus į šventyklą per prieangį rytų
pusėje, už pirmosios
uždangos šventovės centre ties Šventų Švenčiausios uždanga. Tarp
smilkalų altoriaus ir uždangos būta auksinės menoros
pietvakarių
kampe ir auksinio viršaus padėtinės duonos stalo
šiaurės vakarų kampe.] Luko pastaba reiškia, kad vienoje pamainoje susirinkę
kohenai giminaičiai mesdavo burtus, kuris kurį darbą atliks. Plg. ką
sako Talmudas apie tarnystės praktiką švenčių metu (kada irgi būta
daug tarnaujančiųjų): „Aštuntąją dieną jie mesdavo burtus, kaip
ir per visas kitas šventes. Buvo nustatyta, kad pamaina, kuri aukoja
jautį, negali to daryti ir kitą dieną, todėl vyko rotacija“(Sukka,
5 sk., 6 mišna ir Joma,
22 lapas).
Teoriškai
būtų galima ištirti visus žydų metus su visomis
pamainomis ir šventėmis nuo 539 m. pr. Kr. ir iki pat
mūsų eros pradžios, net ištaisant Dionizijaus Mažojo 5
metų klaidą.
Tačiau
neaišku, ar Zecharija iš viso tarnavo daugiau kaip vieną dieną, ar po tos
dienos jis turėjo laukti visos savo pamainos tarnystės pabaigos.
(8)
Kas dėl avių ganymo žiemą, tai Mišnos Mō‘ēd („Švenčių“)
dalies Šekālīm („Šekeliai“) traktato 7 skyriuje, 4-ojoje
pastraipoje
nurodoma, kad gyvuliai laukuose tarp Jerūšalaimo ir Migdāl-Ederio
(netoli Efratos Bēt-Lechemo,
Mch 5, 1–5, Pr 35:16,19, 1 Sam 17:12, Mt 2:6) skiriami Šventyklos aukoms, ir (pagal Rabi Jehūdą)
tinka Pesachui, jei rasti per prieššventinį 30 dienų laikotarpį
(plg. The Brill Reference Library of Ancient Judaism: The Halakhah by
Jacob Neusner, I, Between Israel and G-d, Part A, 1932, p. 498 (ribota
peržiūra),
o tai gali būti ir vasaris!
Kad Judėjoje žiemą neretai sninga ir gali būti šalta, tai vis tiek
ne mūsų keli laipsniai šalčio. Dažniausiai sausio temperatūra būna
apie 8 laipsnius šilumos. Štai ką apie šios dienos Bēt Lechemą rašoma
kad ir svetainėje „Bethlehem and Jericho Tours (Betliejaus ir Jerichono
turizmas)“:
„Žiemos mėnesiai Betliejuje yra nuo lapkričio iki kovo, ir nors
orai atšąla, jie tebėra šilti palyginti su Europos žiemomis. Žiemos
metu temperatūra svyruoja nuo žemiausių 7 laipsnių vidurkio sausyje
iki 25 laipsnių lapkrityje ir balandyje. Daugiausiai lyja gruodyje ir
sausyje, tai šalčiausi mėnesiai.“ Vargu ar prieš 2000 metų buvo
šalčiau. Bent Artimiesiems Rytams būdingos avassi rūšies
avys, kaip rašo atitinkamas Vikipedijos straipsnis, turi unikalių
savybių, pvz., atsparumą ligoms ir parazitams, gebėjimą įveikti
ilgus atstumus ganymo metu, iškęsti ekstremalias temperatūras ir
pakelti nepalankias maitinimo sąlygas.“
Manytume, kad visi gruodžio 25-osios dienos kritikų argumentai yra mėgėjų
sugalvoti ir neatlaiko rimtesnės analizės. IŠVADA Nėra
pagrindo neigti Chanukos ir Kalėdų švenčių 25-osios dienos
sutapimą, kaip esminį argumentą už tai, kad ši Atnaujintosios Šventyklos
šviesos šventė ir yra pirmųjų krikščionių žydų Kalėdos.
Vadinas, dabartiniai mesijiniai žydai irgi turėtų suteikti Kislevo
25-osios dienos šventimui ir Mesijo atėjimo į pasaulį reikšmę, net
be specialaus „aristotelinio“ tyrinėjimo, ar tai Gimimo, ar Įsikūnijimo
diena.
|