LAODIKĖJA
384:
D-VO ATSTŪMIMAS DAR IKI ATEISTŲ
383/384
m. Laodikėjoje sušauktas Bažnyčios susirinkimas buvo lokalinis
37 vyskupų sinodas. Tačiau jo sprendimai sustiprino dar I a.
gimusią naujos, nežydų krikčionybės raidos
kryptį, kuri tapo įteisinta (tada dar nepakrikštyto)
imperatoriaus Konstantino vadovautame 1-jame Nikėjos Susirinkime
325 m.
Du iš Laodikėjos sinodo paskelbtų kanonų turėjo
nepaprastą reikšmę: 29-asis, uždraudęs tą iš
10 D-vo įsakymų, kuris naujai antižydiškai bažnyčiai
atrodė labiausiai žydiškas, ir (jei ne vėliau pridėtas) 60-asis,
apibrėžęs Šventojo Rašto kanoną.
29-asis kanonas skelbia:
Krikščionys neturi žydauti ilsėdamiesi per šabatus, bet tą dieną PRIVALO dirbti,
verčiau tegu garbina Viešpaties dieną,
kurią, JEI jie GALI, tegu ilsisi kaip krikščionys.
Tačiau jei kurie nors išaiškės žydaujant, TEBŪNIE
TOKIEMS ANATEMA nuo KRISTAUS!
Šis
sprendimas nuosekliai pratęsia Konstantino prakeikimą žydų
tautai jo laiške
325 m. Nikėjos susirinkimui. Viso to tikslas – tapti visiškai
atskirtiems nuo pirminės apaštalinės žydų Bažnyčios
ir pakeisti ją nežydų bažnyčia, neva pačia esančia
pirmine ir apaštaline vardan pataisyto įsivaizduojamo nežydo
Kristaus.
Vėliau
tai buvo Romos Katalikų Bažnyčios jau post factum aiškinama,
kaip laikymasis D-vo įsakymo, perkelto į 1-ąją savaitės
dieną (sekmadienį) prisimenant Kristaus Prisikėlimą ir
tuo pačiu – pasaulio perkūrimą naujai.
Šios traktuotės pradžia pasirodo Konstantinopolio kanauninko Teodoro
Balsamono (XII a.)
raštuose, neva 29-asis kanonas įvedė poilsį kitą – 1-ąją savaitės dieną (Viešpaties dieną):
„tą dieną jie TURI susilaikyti nuo fizinio darbo ir eiti
į bažnyčią“.
Tai melas, to nereikalaujama, nes kanonas teigia „verčiau“, „jei jie gali“ (kaip pats
Balsamonas toliau ir nurodo), bet ne „turi“:
mat anatema buvo daug svarbesnė už įsakytą poilsį. D-vo ĮSAKYMO nebėra!
Pastebėjus
klaidą, po II Vatikano susirinkimo prisiminta senovinė mintis dėl
1-osios Kūrimo dienos perėjimo į eschatologinę 8-ąją
dieną, o tai atgaivina amžinosios 8-osios Poilsio dienos koncepcią,
aptinkamą ir Talmude.
Teologai,
kurie tebebando „taisyti“ situaciją, aiškina, kad
Kristui įvykdžius Įstatymą, pastarasis neteko galios, o po
Prisikėlimo viskas kuriama iš naujo. Tai savo ruožtu melas jau
pagal Mt 5:17–18:
Nemanykite, jog Aš atėjau panaikinti Įstatymo ar Pranašų.
Ne panaikinti jų atėjau, bet įvykdyti. Iš tiesų sakau
jums: kol [gr. héōs]
dangus ir
žemė nepraeis, nė viena jota ir nė vienas brūkšnelis
neišnyks iš Įstatymo, kol [gr.
héōs, Č. Kavaliausko praleista]
visa išsipildys (héōs
’ŕn pánta génētai).
Net du kartus pabrėžta kol !
Todėl ‘visa’ čia reiškia laukiamą Kristaus atėjimą,
plg. Apr 21:5: Štai aš VISĄ darau nauja!
Taip pat Apr 22:7,12: Štai Aš ateinu greit! Kitaip kokią
prasmę turėtų žodžiai ‘kol dangus ir žemė
nepraeis’?
Būtent „todėl D-vo tautai dar lieka šabatavimas“ (Hebr 4:9).
Tai nėra nei iš visų jėgų iškraipoma „D-vo tautős dar
laukia šabăto [liet. „šabo“]
poilsis“, nei „palieka sekmadienio poilsis“: čia nieko
neapgausi, nes graikiškai yra juodu ant balto σαββατισμός,
lotyniškai sabbatismus, o tai ir yra „šabatavimas“.
Ir kaip gali būti kitaip, jei ne tik Mozės Įstatymas
pagrindžia 7-osios dienos poilsį D-vo poilsiu visą amžinybę
anksčiau už paties Abraomo, žydų ir Mozės Įstatymo
atsiradimą, bet Viešpats JHS Pats aiškiai nurodo Šabato šventumą
žodžiais apie laika JAU PO ATPIRKIMO: Melskitės, kad jūsų
pabėgimas nebūtų žiema arba per Šabatą (Mt
24:20) – šį „eretinį“ žodį kažkoks „antižydaujantis“
graikas įsigudrino ištrinti iš Marko Evangelijos 13:18 tikriausiai
romėnų–žydų karų bei žydų sukilimų 115–117
ir 132-135 metais, kada žydai jau tapo „visų žmonių priešais“
(1 Tes 2:15).
Pagaliau, kaip sako Ješaja (Izaijas) 40:28, “Argi tu nežinai, ar nesi
girdėjęs, kad VARDAS yra Amžinasis D-vas? Visų žemės
galų Kūrėjas nei nusilpsta, nei pavargsta.“ Tad jei kas
nori atrasti D-vo poilsį „po visų darbų, kuriuos Jis buvo
padaręs“ (Pr 2:2), tegu tad pamąsto apie JHS poilsį Kape
Šabato Dieną po visų Atpirkimo darbų, kuriuos Jis buvo
padaręs.
Laodikėjos Sinodo pasikėsinimas į vieną iš
pirmos eilės, t.y. svarbiausių D-vo Įsakymų, tuo pačiu
yra ir pasikėsinimas į visus 10 D-vo Įsakymų, kurie
iki šiol tebėra pripažinti visuose iš begalėsi 325 m. įkurtos Konstantino Bažnyčios
atsišakojimų. Ogi ir Pats Viešpats JHS savo ruožtu mini 10
D-vo Įsakymų, nors ir be pradinių, kurie buvo aiškūs
kiekvienam žydui, be to, pridėdamas ir Kun 19:18, nes turbūt būtent
į tuos įsakymus visada kreipė dėmesį Jo paklausęs
turtingas jaunuolis: Jei nori įeiti į gyvenimą, laikykis
įsakymų /.../ Nežudyk, nesvetimauk, nevok, neliudyk melagingai,
gerbk savo tėvą ir motiną, mylėk savo artimą kaip
pats save
(Matthew 19:17–19).
Tai
kokios išvados? O
štai tokios:
DEKALOGAS,
PERINTERPRETUOTAS
PAGAL 384 M.
LAODIKĖJOS SINODO 29-ĄJĮ KANONĄ
1.
Konstantinas Didysis ir Kristus išvedė tave iš žydų įstatymo
jungo. Neturėk kitų dievų, jei galėsi.
2. Negamink atvaizdų, jei galėsi.
3. Neminėk D-vo vardo be reikalo, jei galėsi.
4. Neatmink ir nešvęsk Šabato dienos, ilsėkis sekančią
dieną, jei galėsi.
5. Gerbk savo tėvą ir motiną, jei galėsi.
6. Nežudyk, jei galėsi.
7. Nepaleistuvauk, jei galėsi.
8. Nevok, jei galėsi.
9. Neliudyk melagingai prieš savo artimą, jei galėsi.
10. Negeisk nieko, kas yra tavo artimo, jei galėsi.
|