KUNIGYSTĖ
Kaip Mesijo Aukojamosios Kančios Taurė yra neatsiejama nuo Atpirkimo, o Atpirkimas – nuo Įsikūnijimo,
taip
Eucharistija
yra neatsiejama nuo kunigystės.
Kunigystė (neminint dar Melchicčdeko, t.y. Malkicčdeko) yra Toroje D-vo nustatyta vykdyti
veiksmams, turintiems Ženklo (Sakramento) reikšmę, kad, pavyzdžiui, žmogui
realiai atleista nuodėmė, už kurią atnašauta. Jie tad turi realias
pasekmes.
Sakramentas ženkliai liudija ne simbolinį, bet realų mistinį pasikeitimą,
susijusį su veiksmu, kuriam atlikti D-vo specialiai deleguojamas specialus
atlikėjas, ne bet kas. Taip D-vui tarnauti skirti visi Levio genties vyrai, tačiau
sakramentines aukas gali aukoti tik Aharono palikuonys – kohenai.
Paskutiniosios Vakarienės Sakramentas negali neženklinti realių pasekmių
(net ir neigiamų – plg. perspėjimą
1 Kor=Qōrintijjīm ālep 11, 29)
ir pasikeitimus implikuojančių D-vo dovanų tam, kuris visa širdimi realiai
jungiasi su Nukryžiuotuoju. Kaip Sinajaus Sandoros sakramentų atbaigimas, jis
reikalauja ir kunigystės atbaigimo. Šitaip buvo suvokiama ir apaštalų
laikais, nes pati apaštalystė buvo toliau perduodama rankų uždėjimu. Ir
priimdami ypač protestantų labai išplėtotą mintį, kad visi įtikėjusieji
JHS esantys kunigai, nepamirškime kohenų išskyrimo iš šiaip visų kitų
levitų. Krikščioniškoje tradicijoje kohenus atitinka vyskupai, kurie ir
ordinuoja padėjėjus, ir uždeda rankas kitiems vyskupams įšventinti. Šios
tvarkos nepakeitė net ir Liuterio-Cvinglio-Kalvino reformacija, o tai, ką 19
amžių po Golgotos išrado naujesni tiesų skelbėjai, vargu ar laikytina
rimta. Jei visi tikintieji JHS gali būti levitai, ar visi turi būti
kohenai?
Mesijiniai judėjai, stovėdami žydiškos tradicijos dirvoje, vargu ar gali
paneigti levitų ir kohenų kunigystę, kaip kad ir Mozės (Mošė) Įstatymas
neneigė Malkicedeko kunigystės. Lygiai neverta ignoruoti ir apaštalinės
kunigystės, einančios per rankų uždėjimą.
Todėl keltina mintis, kad vis dėlto atrodo idealu laikytis tūkstantmetės
kunigystės tradicijos bent tada, kada susiduriama su neabejotinais (pasekmes
turinčiais) sakramentais, kurių svarbiausiu visuotinai yra laikomas Komunijos
Sakramentas. Galimas daiktas, kad ateityje mesijiniai genetiniai kunigai
(kohenaa) atkurs Malkicedeko kunigystę atgimstančiai Šv. Ja‘akovo
bažnyčiai uždėdami rankas parinktiems Malkicedeko tvarkos vyskupams.
Mesijiniai žydai nėra juk protestantai, istoriškai atsiradę iš tos
pačios 325 m. antižydiškos Konstantino bažnyčios kaip ir Romos
katalikai ar ortodoksai (tik prisiminkime protestantizmo pradininką Martyną
Liuterį, kuris pirmasis pavertė politinį religinį romėnų
antijudaizmą būsimu rasiniu vokišku antisemitizmu).
Tikro kunigo rankomis
perteikiamas D-vo Ženklas svarbus bendruomeninei sutelkti (šiaip Komunija,
kaip jungimasis su Nukryžiuotuoju, be abejo, gali būti individuali ir dvasinė,
net be ženklinio materialaus pavidalo).
Argumentai, kad Ženklas pats iš savęs nepadaro žmogaus Golgotos Aukos
dalyviu, neturi prasmės suvokiant, kad tas Ženklas teikiamas jau dalyviui, tačiau
yra D-viškas ir mistinis, bet ne žmogiškas ir materialus. Tokiu atveju su juo
yra gaunama dovana, suvienijanti visus menkus ir didesnius paaukojimus Golgotos
Aukoje, o todėl įnešantis mažiau pasipildo iš Visuotinio JHS Aukos banko
tiek pastiprinamos malonės, kiek reikia jo tolesniems žygiams Viešpaties
Kelyje.
Šis suvokimas, be abejo, katalikiškas, bet vien nuo to jis negali būti
menkesnis nei kuris nors protestantiškas, dažnai apvalytas nuo misticizmo ir
sumaterialintas.
Katalikas mato Ostijoje visą JHS Kūną,
t.y. visą Bažnyčią nuo Švč. Mirjam, apaštalų ir kankinių iki dabarties
gyvųjų ir net malonės būsenoje greta stovinčio kaimyno, kartu paliudijančio
šventųjų bendrystę tame pačiame Kūne.
Vienijantis visus prie judėjiškų šaknų, mesijinis judaizmas nebūtinai turi
atmesti bet kokį pozityvų patyrimą, sukauptą per 2000 metų nežydų tikinčiųjų.
Vis dėlto tam tikruose rėmuose. Charizmatiškoji dalis į mesijinį judaizmą
įsijungiančių žmonių dažnai atsineša net tokias naujoves (pvz., kalbėjimą
„kalbomis“), kurios žydų tradicijai yra besąlygiškai svetimos, o esant
nežydų kilmės tikinčiųjų daugumai, gali užgožti net ir pačią žydų
tradiciją.
Nors daug protestantų atsisakė nuo sakramentinės kunigystės su jos aukojimo
funkcija, ateinančia iš Šventyklos laikų (kur nėra sakramentinio aukojimo,
ten nėra ir kunigystės – plg. islamą ir tradicinį sinagoginį judaizmą),
o tai susiję tiek su popiežystės atmetimu, tiek su tikėjimo racionalizacija
atmetant mistinę jo pusę, pats ikinikėjiškos terminologijos išlikimas (vyskupas, presbiteris)
išduoda romėnišką kilmę. Todėl lyginant su mesijiniu judaizmu, tiek
katalikai su stačiatikiais, tiek jiems oponuojantys protestantai, visi
atsiduria vienoje pusėje (vienős ar kitős Romos). Verta pamąstyti ir
apie tai, iki kokio laipsnio gali būti pateisinamа (ypač ateinantiems iš
protestantų taip įprasta) aiškinimų orientacija į apaštalo Pauliaus laiškus,
iš kurių tik vienas adresuotas žydams, bet visi kiti - pagonims, t.y. ne tai
tradicijai, kuri sudaro mesijinio sąjūdžio pamatą.
Į
pradžią
|