AUKOJIMAS
IR EUCHARISTIJA
Sakramento sąvoka yra aktualiausia katalikams ir stačiatikiams, bet kitų dažnai
„kritikuojama“. Mesijinis sąjūdis galbūt jau paskutinį kartą duoda žmonėms
progą viską sustatyti į pirmines vietas nefetišuojant terminų.
Sakramentu vadiname D-vo tikinčiajam duodamą Mistinį Ženklą, kuris numato D-vo malonės
dovaną atsakant į žmogaus kreipimąsi į D-vą pagal Paties D-vo Valią ir žmogaus
troškimą. Jis parodo, kad žmogui duodama galimybė gauti atsakymą, tačiau
be abejo, jis tokio atsakymo negarantuoja automatiškai, t.y. Ženklas D-vo neriša
ir neapriboja. Joks žmogaus veiksmas neįpareigoja D-vo ne tik reaguoti pagal
žmogaus valią, bet ir apskritai reaguoti. Kitaip turėtume laukinį šamanizmą.
Sakramentas tačiau yra Ženklas, kuriuo žmogui suteikiama viltis pagal Paties
D-vo Žodį.
D-vas Pats nustatė tokius koheno (kunigiškos Levio genties Aharono
palikuonio) aukojimo veiksmus
Šventykloje, kurie reikalingi atleidimui gauti atlyginant už nuodėmę, tačiau
tai nereiškia, neva D-vas negali atmesti kunigo atnašaujamos aukos.
Pats aukojimas daug senesnis nei Šventykla: plg. pasakojimą apie
Havelio (Abelio) ir Kaino atnašas (Pr = BəRēšīt 4, 3–4 f.). O Avrahamui
(Abraomui)
paklausus D-vo „Iš ko aš pažinsiu, kad paveldėsiu jį
[kraštą]?“, D-vas atsako „Parūpink Man treigę telyčią, treigę ožką,
treigį aviną, purplelį ir jauną balandį“ –
Avrahamui daugiau aiškinti
nereikia, jis viską suprato
(Pr
= BəRēšīt 15,
8
f.). Kodėl?
Todėl, kad aukojimas jam jau buvo labai gerai žinomas kaip sutarties sudarymo
forma. Dar daugiau: anais laikais ji buvo įprasta visame pirmykščiame pasaulyje.
Sutarties pusės (tarkim, keletas genčių) sudarydavo sutartį aukodami
gyvulius, kurie buvo suplėšiami į tiek dalių, kiek būta susitarties pusių
(genčių vadai, suprantama, kartu su jų dievybėmis,
kurios buvo sutarties sudarymo liudininkai). Susitariantieji turėjo
pereiti tarp perkirstų dalių, o po to kiekvienas suvalgydavo savąją dalį
– plg. pėdsakus giminingose archajinėse kalbose, pvz.,
liet. deru, diriu, gr. δέρω ‘diriu, plėšiu’,
liet. darna ir rusų dranj ‘draiskalai’, liet. derybos
ir latv. Derība ‘Sandora’. Plg. minėtą pasakojimą apie Avrahamą:
„Saulei nusileidus ir visai sutemus, štai RŪKSTANTI
DUONKEPĖ [תַּנּוּר עָשָׁן, įprasta Levante
- Red.]
IR UGNIES LIEPSNA PERĖJO TARP PERKIRSTŲJŲ. Tą dieną VARDAS
sudarė Sandorą su Avrahamu“ (Pr 15:17–18).
Taigi D-vas pasinaudojo šiuo visame to meto
pasaulyje žinomu sutarties sudarymo būdu.
Hebrajiškai sutartis būtent „kertama“. Pažeidusis sutartį sutinka būti
suplėšytas, kaip sutarčiai paaukotas gyvūnas, plg. Pr
= BəRēšīt 15,
8–21
ir Jer
= Yirməjāhū 34:18:
„Aš atiduosiu [priešams] vyrus, perėjusius (pažeidusius) Mano Sandorą
ir neįvykdžiusius žodžių Sandoros, kurią jie PERKIRTO [sudarė] Mano
akivaizdoje, kurią PERKIRTO PUSIAU IR PERĖJO TARP JOS [SANDOROS] DALIŲ“.
Toks yra hebrajiškas originalas, kuris atitinka Septuagintą (jo laikosi ir „King
James“).
Vis dėlto dabar daugelis (Naujasis tarptautinis vertimas, Angų
standartinis vertimas, kt. laikosi siriškos versijos, iš kur ir A. Rubšio „Su
vyrais, sulaužusiais Mano [A. Rubšys rašo iš mažosios raidės] Sandorą ir
nesilaikiusiais Mano akivaizdoje sudarytos sutarties įsipareigojimų,
pasielgsiu kaip su veršiu, kurį jie perskrodė pusiau ir praėjo tarp abiejų
pusių“.
Tai
kas paaukota ir suvalgyta, yra lygu sutarties antspaudui. Asmuo kuria nors nuodėme
pažeidęs Sandorą su
D-vu, iš jos ir iškrenta. Jis turi galimybę į ją
grįžti atnaujindamas Sandorą atitinkamu eiliniu aukojimu, prieš tai išpažinęs
savo nuodėmę.
Sandaros tarp D-vo ir Avrahamo pastovumo
ženklu
tapo apipjaustymas (BəRēšīt
17:2–14). Paskesnė Sandora tarp D-vo ir Avrahamo sūnaus
Jicchako palikuonių žydų buvo sudaryta prie Sinajaus kalno per Mošė
(Mozės) tarpininkavimą, paskelbus tautai Įstatymą bei tautai
pritariant (Iš =
Šəmōt 19 – 24:3). Ši sutartis taip pat buvo patvirtinta
aukojimu (Šəmōt 24:3–8). Nuo to laiko aukojimai tapo įstatyminiu
Sandoros įtvirtinimo ženklu: kūdikis įeidavo į Sandorą per
apipjaustymą, o suaugęs ir nusidėjęs, grįždavo į Sandorą per
aukojimą (atnaujindavo Sandorą).
Tiek Avrahamo, tiek Sinaujaus Sandoros
aukojimą lydėjo tas pats dėsnis: D-vas (ugnimi) ir žmogus savąją
aukos dalį suvalgydavo tuo laidoję gyvybės atsakomybę už sutarties
laikymąsi.
Savo gyvybę Naujajai Sandorai paaukojęs JHS padarė Save Naujosios Sandoros
turiniu ir antspaudu. Paskutiniosios Vakarienės metu Jis nustatė savo Aukos
(pašalinusios visas Sinajaus Sandoros aukas) priminimą jos pakartojimu tam
tikrais eucharistiniais veiksmais. Pasiaukojęs Golgotoje vieną kartą visiems
laikams, Savo Paaukotam Kūnui (t.y.
paaukotai Aukai-Sandorai užantspauduoti)
Jis parinko kartotiną
Mistinį Ženklą Duonos pavidalu,
kad būtų suvalgomas kiekvieną kartą
atkartojant
Sutartį
(„darant atminimą“).
Duona laužoma
(paaukojama) ir suvalgoma įtvirtinant įėjimą į Naująją Sandorą ir būvimą
joje, grįžimą į ją, taip pat visų tikinčiųjų jungimą į Jo Aukojamąjį
Kūną, Kuris yra Jo amžinoji Bažnyčia.
Šis Ženklas pagamintas iš gerai
kiekvienam žydui žinomų D-vui skirtų laiminimų virš vyno ir duonos per šabatus ir šventes.
Tačiau
tiek per šabatus ir tradicines halachines šventes, tiek kadaise Šventykloje būtent
duona ir būtent aukos dalis yra valgomos. Per šventes dar geriamas vynas,
tačiau Šventykloje aukų kraujas buvo IŠLIEJAMAS
arba juo buvo šlakstoma (plg. ir tautos palaiminimą Mt 27:25: „Jo Kraujas ant mūsų ir mūsų
vaikų“!) Čia susiduriame
su problema: kaip JHS galėjo tarti mokiniams „Gerkite, tai Mano Kraujas“,
kai kraujo gėrimas D-vo ir Jo Įstatymo griežtai uždraustas (Pr 9:4, Kun
3:17, 7:26, 17:10–12, Įst 12:16,23)? Negi JHS apverčia Įstatymą aukštyn
kojom todėl, kad Pats yra D-vas? D-vas persiskyrė Savyje?
Jei mokiniai nedrįso patys Jo paklausti (o tai būtų abejotina), Jis žinodamas
jų žydišką išauklėjimą bent turėjo suprasti jų abejones ir paaiškinti,
kodėl Jis dabar laužo Įstatymą, nors sakęs atėjęs jo ne laužyti, bet
vykdyti, ir kad nė vienas brūkšnelis iš jo neišnyks, kol (‘έως ’̀αν)
viskas išsipildys“ (Mt 5:18, o viskas išsipildys negi ne Jam Pačiam
atėjus šlovėje?)
Kyla įtarimas, kad tradicinėse liturgijose antroji eucharistinės formulės
dalis yra netiksli, nes atitinkama Mt 26:27–28 vieta anstyvųjų perrašinėtojų
graikų iškreipta pagal Mt 26:26.
Iš tikrųjų, Luk 22:20 ir 1 Kor 11:25 formulė skamba kitaip: „Ši TAURĖ
yra Naujoji Sandora Mano Kraujyje, Kuris už jus IŠLIEJAMAS“ ir „/–"–
+/ Kiek kartų gersite, darykite tai Mano atminimui“. Žodžių „Kraujas,
gerkite“ nėra!
Marko skiriasi ir tvarka: „Paėmęs taurę, padėkojo, davė jiems, ir VISI GĖRĖ
iš jos“ (Mk 14:23). Toliau kartojamas tekstas iš Mato: „Tai Mano Kraujas,
Sandoros Kraujas, Kuris IŠLIEJAMAS už daugelį“ (Mt 26:28, Mk 14:23–24).
Pastarųjų 50 metų tyrinėjimai rodo, kad pirminis buvo ne Marko, bet hebrajiškas
Mato tekstas (Grintz
J.M. Hebrew as the spoken and written language in the last days of the Second Temple. / Journal of Biblical Literature
79, March 1980, Part 1, p. 32–47),
o Marko tekstas – susirinkimuose nemokantiems hebrajiškai skaitytas
sutrumpintas aramėjiškas Mato vertimas
(„targumas“, Грилихес Л. Реконструкция коммуникативной ситуации создания и первоначального функционирования первых двух
канонических Евангелий. Кафедра библеистики МДА, Москва
2005).
Jei
autentiška yra Luk 22:20 ir 1 Kor 11:25 formulė, tada aišku, kad JHS kalbėjo
apie Savo Kraujo Kančios Taurę, turinčią būti Jo išgertą
įvykstant Naujajai Sandorai.
Taurės,
kurią reikės išgerti, kaip ateinančios kančios įvaizdį, randame JHS
maldoje Getsemanės sode „jeigu įmanoma, teaplenkia Mane ši Taurė“ (Mt
26:39), taip pat „Ar galite gerti Taurę, kurią Aš gersiu? /.../ Tą gi Mano
Taurę gersite“ (Mt 20:22–23).
Nėra naujiena, kad Evangelijų tekstai smarkiai „redaguoti“ perrašinėtojų
graikų, kuriems, kilusiems iš pagonių, kraujo gėrimas negalėjo užkliūti.
Be to, etninė neapykanta ir kruvini konfliktai tarp kolonistų graikų ir žydų
tęsėsi nuo pat 115–117 m. Kitoso (Kvieto) karo iki pat arabų atėjimo į
Palestiną VII a., todėl būta ir ideologinio „redagavimo“ – plg. galimą
interpoliaciją 1 Tes 2:15, o svarbiausią – vėliausią, Jono Evangelijos
tekstą, kuriame žodis „žydai“ dažniausiai vartojamas tokia neigiama
prasme, kad pašaliniam net sunku suprasti, kad Pats JHS ir Jo mokiniai – žydai
(plg. ginčą „tarp Jono mokinių ir žydo“, Jn 3:25, var.: „žydų“,
arba į JHS lūpas kažkokio profano graiko įdėtą akivaizdų absurdą Jn 7:22
– turbūt pagal Mt 15:2! – žr. kad ir Pr 17:10–11,23,24, 21:4, Iš 4:24–26,
12:43,44,48, Kun 12:3 !)
Šitaip Jono Evangelijoje nėra labai patikimi ir neva JHS tarti žodžiai pridėjus
„Kraują“ prie „Kūno“: „Kas valgo Mano Kūną
ir geria
Mano Kraują, tas pasilieka Manyje, ir Aš jame“ (Jn 6:54,56).
JHS žodžiai akivaizdžiai rodo tik tai, kad Jame išlieka gyvas tik gyvenantis
jo Gyvybės Paaukojimo sąskaita (natūraliai, kad kai kuriems mokiniams tai
pasirodė tarytum priekaištas „Žiaurūs yra Jo žodžiai, kas gali jų
klausyti!“ ir jie pasitraukė, Jn 6:60).
Juo labiau 325 m. naujai įkurtoje nežydų Bažnyčioje negalėjo būti net ir
įtartas skirtumas tarp „valgykite, tai mano Kūnas“ ir „gerkite, tai Mano
Kraujas“: suvienodinant Mato teksto vietas, abudu pateko į liturgiją!
Pridėkime prie to, kad net ir pačių žydų sąmonėje pirminė aukos, kaip
sutarties sudarymo, prasmė jau buvo išblėsusi iš atminties: Hebr 9:13–14,
išleidžiant iš akių JHS Naujosios Sandaros Aukos galią, samprotaujama apie
nepalyginamai didesnę JHS paaukoto Kraujo galią nei ožių bei jaučių
kraujas...
Sandorų
Aukos pakeitimas paaiškina ir tai, kodėl
mūsų Šventykla yra Pats JHS Mesijas, Kuris Pats ir yra Vyriausiasis Kunigas.
Kad mūsų aukelės įjungimas į Jo Atperkamąją Auką įvyktų, mums reikia
realiomis savo gyvenimo aukomis būti Jo Kūne. Jei šitaip atsitinka, jei mūsų
aukelė laisvu mūsų noru įjungiama į anapus laiko esančią Visuotinę
Atperkamąją Golgotos Auką, JHS Pats yra mumyse. Tuomet asmuo, kaip JHS
Aukojamojo Mistinio Kūno narys, tampa mažu mesiju išganytoju kitiems (nuostabu,
kad vokiečių kalboje yra tik vienas žodis Christ tiek JHS, tiek krikščioniui
pavadinti!): „Esu nukryžiuotas kartu su
Kristumi. Aš gyvenu, tačiau nebe aš, o gyvena manyje Kristus“ (Gal=GālāTijjīm
2, 19-20).
Kai šitai viešai paliudijame prisimindami Jo Paskutiniąją Vakarienę, D-vas
padaro mus jos dalyviais su pilna Jo Malonės Dovana pagal Jo duotąjį
Mistinį
Švenčiausiojo
Sakramento Ženklą, nes JHS istoriškai atnašavo Save kaip Sutarties
(Sandaros) Auką tik vieną sykį, bet tam, kad Jo Auka vyktų nuolat Jo
Mistiniame Kūne, kiekviena žmonių karta turi įeiti į Naująją Sutartį,
kiekvienam žmogui joje įsitvirtinant
ir į ją grįžtant po nupuolimų net ir daug
kartų. Todėl sava Paaukotojo dalis, kurėią reikia suvalgyti
ratifikuojant Sutartį, yra Mistinis Ženklas, kurį tinka vadinti
Sakramentiniu Kristumi. Per Jį nuolat patvirtinama Naujoji
Sandora tarp D-vo ir Jo Išrinktosis Tautos (Jer 31:31–32), į kurią dabar kviečiamas
visas pasaulis (Pr 12:3, Iz 11:10, Apr 6:4–17).
Būtent todėl
Eucharistija yra būdinga visoms krikščionių denominacijoms, kad ir kaip prieštaringai
ji būtų jų aiškinama net ir praslinkus 2000 metų po istorinės Sutarties
sudarymo Golgotoje.
Tačiau net ir tradicinių (halachinių) žydų Pesacho vakarienės metu Afikomanu vadinamas neraugintos duonos paplotis, laužomas ir
padalijamas po antrosios Pesacho taurės, iš tikrųjų yra Mesijo paaukoto Kūno
ekvialentas (Sakramentinis Kristus). Suvalgydamas savąją Afikomano dalį mesijinis tikintysis
jau sąmoningai atnaujina savo Sandorą su
D-vu per Mesijo Auką ir darosi tos Aukos dalyviu, o visi dalyviai kartu
iš naujo jungiasi į Jo Aukojamąjį Mistinį Kūną Bažnyčią. Trečioji
Atpirkimo taurė ženklina Kančios Taurę, kurią JHS geria
Golgotos Kryžiuje. Todėl Jis tapatina ją su Pačia Naująja Sandora
D-vo Avinėlio Kraujyje. Kaip valgydamas Afikomaną
tikintysis valgo ne JHS mėsą, bet savo kūno gyvybę gauna iš Jo
paaukoto Kūno, taip gerdamas eucharistinę taurę jis geria ne
fizinį JHS Kraują, bet jungiasi su Golgotoje praliejamu JHS Kančios Krauju,
gaudamas sau amžinąjį gyvenimą.
Tai reiškia, kad tik realiu gyvenimu kas daugiau, kas mažiau aukodamiesi su Juo ant Golgotos Kryžiaus („Esu nukryžiuotas kartu su Kristumi“
Gal=GālāTijjīm 2, 19),
jungiamės su Juo Kūnu ir Krauju, o Mistinis
Eucharistijos
Ženklas įtvirtina tai ne
menkesne galia nei Qorbān ‘Ōlā (deginamosios
aukos) atnašautojui kadaise Jerušaláimo (Jeruzalės) Šventykloje (Bēyt
hamMiqdāš).
Jei (jei!) atnašavimas
D-vo priimamas ir jei (jei!) aš neprisiartinu prie Komunijos nevertai, D-vo
Galia manyje įvyksta pasikeitimas, kuris ir žadamas D-vo padovanotu Mistiniu Ženklu.
Kitaip nebūtų perspėjimo „Kas valgo ir geria to Kūno neišskirdamas, tas
valgo ir geria sau pasmerkimą“
(1
Kor=Qōrintijjīm ālep 11, 29).
Kaip Sinajaus Sandoros aukų negalima
buvo valgyti su nuodėme (atkritus nuo Sandoros pirma reikėjo išpažinties),
tas pats yra ir Naujojoje Sandoroje.
Esame tad
JHS kraugeriai ir
privalome tai pripažinti,
skirtingai nuo išsigandusių ir pabėgusių mokinių
(Jn
6, 60).
JHS
Kraujo Sandora yra Sandora nuolatinio buvimo išganymo galimybėje, kada dėl
praktinio neįmanomumo nepažeisti Tobulybės Įstatymo, nuodėmę pažeidžiant
Įstatymą bet kuriuo momentu nuima Pats Išganytojas,
vykdantis Įstatymą
Visame Savo Bažnytiniame Kūne.
Mūsų korespondentas, tradicijoje išaugęs žydas, sako, kad, jo manymu, čia
dėstomas klasikinis okultinis burtininkavimo ritualas, žmogus neva kuria sau
demoną, reikalaujantį aukų savo demoniškai egzistencijai ir jėgai.
Iš tiesų Talmude JHS laikomas burtininku (Sanhedrin
43a, žr. Gemara
33 f.)
Atidedant į šoną visus neigiamus pasakymus apie JHS Talmude, kuris yra įvairių
tikėjimo mokytojų nuomonių rinkinys, reikia pripažinti, kad bet kurios
oponuojančios religinės srovės nuomonė niekad nebūna teigiama - pvz.,
daugelis naujesniųjų (nuo XIX a.) protestantų vadina katalikybę Babelio
paleistuve, o Popiežių - apokaliptiniu žvėrimi ir antikristu. Viešpaties
JHS apkaltinimas burtininkavimu eina dar iš Jo žemiško gyvenimo laikų - „Žydai
atsiliepė: „Argi mes ne teisingai sakome, kad tu samarietis ir velnio apsėstas?“
(Jn =Jōhānān
8, 48).
Be to, prie neigiamos žydų nuomonės labai prisidėjo patys „krikščionys“
amžiais trukusiais persekiojimais (plg. labiausiai griežtą reakciją XVI a.
rinkinyje Šulchan
Aruch, kuriame „akumai“ - trumpinys „žvaigždžių ir planetų
garbintojai“, t.y. iš esmės krikščionys, - prilyginami gyvuliams, bet ar
ne jie patys tai ir įrodė savo žvėriškumais? - šio istorinio fakto
akivaizdoje joks tradicinis žydų mokymas apie aukštesnę sielą nebeturi
diskusinės reikšmės).
Atmetus Įsikūnijimą bei iš pricipo -
JHS D-vystę, visai logiška ir visus su Juo susijusius aukojimus laikyti
okultiniais: D-vas draudžia garbinti ir aukomis maitinti demoniškas jėgas,
nes garbinimas priklauso tik Jam, o aukos atlygina Jo teisingumui. Netikint JHS
D-viškumu sunku mentaliai suvokti Atpirkimą, gal net ir neįmanoma. Todėl 325
ir 381 m. Nikėjos / Konstantinopolio Credo
formuluotės, kaip ir kaip toli jos būtų nuo neįmanomos suprasti aukštesnės
tikrovės, yra vienintelis racionalus būdas paaiškinti tikėjimą,
kurį priimame ir be jokio protinio suvokimo vien Šventosios Dvasios veikimu.
Dostojevskis kalbėjo, kad jam neįmanomas gyvenimas be Išganytojo - Išganymas
yra egzistencinė būtinybė, pateisinanti buvimą žmogaus nuodėmių
pasaulyje. Nepaisant savo antisemitizmo, kilusio iš noro pakeisti D-viškąjį
žydų mesianizmą šovinistiniu rusišku „mesianizmu“, Dostojevskis išreiškė
D-viškosios dorovės viršenybės tiesą, be kurios tradicinis rabiniškas
kelias į mesijinę erą greičiausiai tik aklakelis.
Rizikuodami palikti Atpirkimą be paaiškinimo (kaip žmogus gali atpirkti žmoniją
nuo kaltės D-vui?), mes gal ir įsigudrintume apeiti JHS D-viškumo klausimą
remdamiesi sunkumu suvokti Įsikūnijimą ir Trivienybę, tačiau apeiti Kraujo
Kančios Taurę neįmanoma neatmetus pačios Evangelijos.
Golgotos Auka sudaro Evangelijos esmę. Nesant jos, Evangelija pavirsta niekuo
nepagrįsta musulmonų pasaka: ką islamas laiko tikrąja, „neiškraipyta“
krikščionybe? Kuo pranašas JHS skiriasi nuo Elijo ar kurio nors kito? Kodėl
tuomet apskritai reikia minėti kažkokią krikščionybę, o ne „elijybę“
ir pan.? Kur tada skiriamasis (pirminio „neiškraipyto“) krikščionių tikėjimo
bruožas ir esmė?
Tai klausimai musulmonams, nes krikščionybė be Atpirkimo nereikalinga, ji
lieka įprastu judaizmu, o pridėjus Pranašą Muhamadą (t.y. išėjus iš judėjų į pasaulį),
tampa islamu. Išgaruoja.
Laimei Koranas nuolat mini krikščionis, ne tik „iškraipytus“, bet dar ir
neiškraipytus (kurių laikų?), kurie (pačiu Pranašo laiku?) net iškeliami
kaip puikybės nebuvimo pavyzdys
(Koranas
5:82).
Islamo jokiais gudriais „prijomais“ neapeisi, nenustumsi į šoną ir
nenutylėsi ne vien tik dėl Toros pranašavimo apie jo reikšmę paskutinėmis
dienomis
(Berēšīt
16:12),
bet ir kaip galingo abraominio faktoriaus, liudijančio JHS esant Mesiją būtent
judėjiškame kontekste (Koranas
4:157).
Grįždami į Šventąjį Raštą, randame nuostabiai tikslią atpirkimo pranašystę
dar pas
Izaiją
(Ješà‘jā)
53, taip pat paslaptingą D-vo išsitrejinimą
Pr=Berēšīt
18, o Naujajame Testamente (net
neminint interpoliacija įtariamais Mt 28, 19 ir 1 Jn 5, 7) – beveik dogminį
Dvivienybės dėstymą daugelyje Jono (Jochanano) Evangelijos ir Pauliaus laiškų
vietose.
Kita vertus, Paskutiniosios Vakarienės Taurė yra neabejotinas autentiško
teksto faktas, nes 1 Kor 11 šiuolaikinio mokslo vienbalsiai datuojama I amžiumi
dar iki Šventyklos sugriovimo!
Į
pradžią
|