AR NAUJOJI
SANDORA TIKRAI SUTARTIS, O NE TAS PATS, KAIP APIE JĄ PASAKOJANTI
KNYGA PAVADINIMU NAUJASIS TESTAMENTAS?
AR NAUJOJI SANDORA GALI TURĖTI IR SAVAS NAUJAS ŠVENTES?
1. Nisano
14 yra Žmonijos atpirkimo diena ir Naujosios Sandoros diena.
Šia prasme ji net svarbesnė nei pati Velykų šventė. Be to,
skirtingai nuo visų kitų švenčių išvakarių, Nisano 14 yra
vienintelės nustatytų švenčių išvakarės (ne tik pati šventė),
kurių data Toroje yra paminėta skaičiumi (14).
2. Nisano 16 yra Viešpaties Prisikėlimo diena. Suprantama, Toroje
nerasime D-vo nustatytų Naujosios Sandoros švenčių. Turbūt todėl
adventistai kalba apie tik vieną ištisinį Šventojo Rašto tekstą,
neskirdami Naujojo ir Senojo Testamentų, dar pacituodami ir
Pauliaus 2 Tim 3:16: Visas Raštas yra D-vo įkvėptas ir naudingas
mokyti, barti, taisyti, auklėti teisumui" ar tik neturėtume
suprasti, neva Paulius kalba apie savo paties laiškus kaip apie Šventąjį
Raštą? Kada nei Apaštalų darbai (neminint šiandien žinomų
Evangelijų) dar nebuvo parašyti, žinomi ir pripažinti, nei Paulius
nebuvo begėdis, kad pateiktų savo aplinkraščius kaip Šventąjį Raštą:
jis turėjo galvoje tik Torą (Apd 15:21). D-vo Sandora apskritai nereiškia
jokio Rašto (Naujo ar Seno), tačiau bet kurią sutartį,
sudarytą tarp Jo ir Jo ateisiančiam Mesijui bei Išganymui pasirinktos
tautos. Sutarčių grandinė tęsėsi sudaryta per Avrahamą, Mošė ir
Mesiją J-šūa Golgotos Kryžiuje (žr. Pirmąjį Naujosios Sandoros
paminėjimą Jer 31:31).
Ar mesijiniai tikintieji turi švęsti pamatinius Naujosios Sandoros įvykius
(Mesijo gimimą, Atpirkimą, Prisikėlimą), ar ne? Nisano 14 yra
Atpirkimo minėjimas, tačiau tik Prisikėlimas parodė, kad Atpirkimas
tikrai įvyko ir prasidėjo Naujosios Sandaros galiojimo laikas. Tačiau
Biblijoje nėra jokios užuominos į Nisano 16 d. šventimą, išskyrus
nebent pasakojimo apie Šabato Ramybės Kape pabaigos perėjimą į
pasakojimą apie Nisano 16 Prisikėlimą (Mt 28:1).
Dar daugiau! Kokia prasmė švęsti Prisikėlimą Nisano 16 d., jei ši
data žydų mėnulio-saulės kalendoriuje tik retesniais atvejais būna
pirmoji savaitės diena (sekmadienis)? Nesvarbu, ar adventistai
supranta šabatavimo, kaip įėjimo iš laikinos ramybės į
eschatologinės Aštuntosios Kūrybos dienos amžinąją Ramybę (Hebr
9:4), kaip parodo Prisikėlimas po Šabato Ramybės Kape. Štai ką
adventistai iš tikrųjų neigia: D-vo kūrybos galutinį atbaigimą.
Todėl yra aišku, kad Prisikėlimas turi būti švenčiamas po
paschalinio Šabato kitai dienai prasidedant, tačiau tai visada turi būti
sekmadienis! Kokiu tad būdu, jei Nisano 16 d. toli gražu ne
visada sekmadienis?
3. Tačiau Pesachas, kaip Išėjimo iš Egipto atminimas, nėra
izoliuota žydų kalendoriaus šventė. Ji neatsiejama nuo Sekminių
(savaičių Shavuot), kaip vienas tęstinis šventimas, kurio
pabaigą reikalaujama apskaičiuoti:
- 49 òmero (javų pėdas ir grūdų matas) dienomis,
- pradedant nuo paaukojimo Šventykloje pirmojo derliaus javų pėdo,
- "tuoj po [Pesacho pirmojo] šabato" (Kun 23:11).
O 50-ąją dieną yra Sekminės, kada paaukojami nuo pirmojo kviečių
derliaus iškepti du kepalai duonos.
Svarbu: Toroje pavadintos visų švenčių datos, išskyrus vieną iš
trijų pagrindinių švenčių, kuri ir yra Sekminės!
Jokio sunkumo paskaičiuoti 49 dienas tuoj po Pesacho pirmojo šabato,
tik, deja, žodis šabbāt ramybė turi dvi pagrindines
reikšmes: šventinė ramybė apskritai, septintoji savaitės
diena (šeštadienis). Jei skaičiuojama nuo šio pirmojo šeštadienio,
tada Sekminės pasidaro išimtimi iš visų švenčių, kurios žydų
kalendoriujė turi fiksuotą mėnesio datą. Tada Sekminės tampa
kilnojamos visada sutapdamos su pirmąja savaitės diena
(sekmadieniu).
4. Pagaliau, o kas gi būtent atmenama švenčiant Sekmines? Toroje
akivaizdu, kad tai derliaus šventė, o drįstant kalbėti ikiabraominių
laikų sąvokomis semitų žemdirbystės šventė. Su Pesachu ji
susieta tik apie 13. a., kaip paties tikslo išeinant iš Egipto paminėjimas,
o tai Įstatymo gavimas prie Sinajaus kalno. Šitoks siejimas be galo
logiškas, suteikiantis šventei gilią prasmę, nes pirmasis išvadavimo
iš vergovės vaisius yra Sandora tarp D-vo ir Israelio. Tuo būdu
Sekminės yra Sandoros švente avrahamistine prasme. O juk tas pats ir
su Naująja Sandora! Ekklesijos gimimas per Šventosios Dvasios
atsiuntimą, be abejo, savo ruožtu yra Naujosios Sandoros atminimas.
Tokiu būdu Sekminės yra Sandorų atminimas, Sandoros diena.
Tuomet darosi aišku ryšys su Golgotos Auka: Mesijo J-šūa Bažnyčia
gauna Šventąją Dvasią ir pavirsta Kristaus Kūnu įvykus Golgotos
Sandorai, kuri įrodyta Prisikėlimu. Argi tuomet Sėkminės nėra
Prisikėlimo šventė?
Yra, jei omeras skaičiuojamas šabatinėmis savaitės dienomis, bet ne
nuo Pesacho ramybės antrosios dienos (nisano 16), t.y. ne savaitėmis,
nes 49 dienos po septintosios savaitės dienos (šeštadienio)
visuomet bus pirmoji savaitės diena (sekmadienis).
Koks pagrindas skaičiuoti omerą šitokiu būdu? Ogi didesnis nei
tradiciniame rabiniškame judaizme, kuris skaičiuoja savaitėmis, kad
Šavuot visuomet būtų fiksuotą kalendorinę dieną, t.y. sivano 6-ąją.
Visai pakanka paminėti karaimus, niekad nepripažinusius Žodinės
Toros koncepcijos, taip pat dar senesnius esėjus jie visi suprato
Kun 23:11 žodį šabbāt kaip savaitės dienos pavadinimą, todėl
ir jų omero skaičiavimas visada rodo Sekmines pirmąją savaitės dieną
(sekmadienį). Esėjų praktiką patvirtino tarp Kumrano ritinių
rastas apokrifas Jubiliejų knygą. Su tuo sutinka ir pirmųjų
pojudėjiškos krikščionių Bažnyčios tėvų aiškinimas.
Todėl geriausias sprendimas mesijiniams tikintiesiems būtų ne
Naujosios Sandoros švenčių neigėjais adventistais sekti, bet švęsti
Prisikėlimą kartu su Šventosios Dvasios atsiuntimu per Sekmines (Šavuot)
visada pirmąją savaitės dieną (sekmadienį), kada Kristus ir
prisikėlęs, juoba kad tokia tradicija švęsti Šavuot pirmąją
savaitės dieną yra žinoma žydams nuo seniausių laikų, o
PesachasŠavuot apskritai yra viena tęstinė Išvadavimo ir Sandoros
šventė.
PS Pagal Evangelijas, J-šūa buvo nukryžiuotas
Nisano 14 d. kaip D-vo Avinėlis. Kyla problema, kaip tuomet
Paskutinioji
Vakarienė galėjo būti paschalinis sederis (kuris yra Nisano 14/15)?
Tačiau pasirengimui šventei palengvinti Pesacho vakarienė galėjo būti
leista rengti dieną anksčiau, jeigu pirmoji šventės diena (Niano 15) buvo
šabatinė septintoji savaitės diena. Kita problema kaip suderinti
tris dienas ir naktis Kape, išpranašautas Jonos knygoje, su nepilnomis
trimis paromis pagal Evangelijas. Tačiau anuometinėje hebrajų kalboje
net nebuvo specialaus žodžio parai reikšti apie bet kurį įvykį,
kurio pradžia ir pabaiga patekdavo į tris paras, kabėta kaip apie
trukusį tris dienas ir naktis (plg. 1 Sam 30:1213).
Labai informatyvioje savo svetainėje Hebrew
for Christian (Holidays) John'as S. Pakinsons'as teigia,
kad J-šūa prisikėlė Nisano 17 d., ir nurodo tris paras Kape. Jis
mini skirtingas žodžio šabbāt reikšmes ir tvirtina, kad Šabatas,
kaip pirmoji šventės diena (Nisano 15), tais metais buvo penktadienį,
tuomet Šabatas, kaip savaitės diena, buvo Nisano 16. Jis dar paneigia
omero skaičiavimą nuo savaitinio šabato, kaip kilusį iš nedorų
sadukėjų.
Tačiau moderni datų skaičiuoklė http://www.abdicate.net/cal.aspx/cal.aspx
rodo, kad nuo 3779 m. iki 3796 m. imtinai, t.y. nuo 19 m. iki 36 m.
pagal julijonišką kalendorių, nebūta NĖ VIENOS nisano 15
dienos prieš savaitinį šabatą, t.y. penktadienį.
Užtat nisano 15 SUTAPO su savaitiniu ŠABATU keturis kartus 37793796
= 1936 metų laikotarpiu:
א 19 m. balandžio 8 d. (jei
J-šūa gimė 6 m. pr. bendrąją erą, Jam tada turėjo būti tik 25
metai),
ב 26
m. kovo 23 d. (jei J-šūa gimė 6 m. pr. bendrąją erą,
Jam tada buvo 32 metai, o tai
atitinka Lk 3:23 ir Jn 8:57, o jei 4 m. pr. bendrąją
erą 30 metų, o tai arčiau Jo
tarnystės pradžios),
ג 33 m. balandžio 4 d.
(dar vyresnis) ir
ד 36 m. kovo 31 d. (jau
visai nebeatitinka Evangelijos).
Todėl yra pagrindo tvirtinti, kad žmonija atpirkta 26 metų kovo
22 dieną,
o Išganytojas prisikėlė 26 metų kovo 24 dieną.
Jei dabar kam nors smalsu Gitadienis, tai jis bus dvejybinis:
Kovo 22/24 diena, Mistinė žmonijos Gimimo diena, tuo pačiu ir J-šūa,
kaip Žmogaus Sūnaus.
Kas dėl sadukėjų, kaip jau kalbėta, jų omero skaičiavimas atitinka
archajinį esėjų skaičiavimą, paliudijamą Kumrane rasta
Jubiliejų knyga.
Atgal |